De ce ÎNCĂ mai alăptez?

Una dintre cele mai frecvente întrebări care mi se adresează de când am devenit mamă, este „dacă mai alăptezi?”. Înainte să trec prin experiența asta, nu am fost prea interesata să mă informez despre alăptare, creșterea și educarea copilului și, e normal, fiecare etapă cu preocupările specifice.

Alăptarea nu este doar hrană , ea este iubire, afecțiune, atașament, sentimentul de siguranță.De când am trecut la etapa asta în viața mea, am început să mă informez. Am întotdeauna senzația că nu știu suficient, vreau întotdeauna să știu mai mult…frici de mamici 🙂 Sunt conștientă că nu le putem știi pe toate în viață dar, în ziua de azi avem acces la informație, deci bine ar fi să folosim pozitiv facilitățile modernismului.Se găsesc atâtea informații azi, atât online cât și fizic, de multe ori informații contrastante, încât ne este foarte greu să ne formăm o părere și să o considerăm ca și „corectă”.

Din păcate societatea în care trăim azi este una „consumista”. Cu cât consumi mai mult cu atât te integrezi mai bine. Consumismul (consumerismul) este soluția prin care li s-a dat oamenilor iluzia că dețin controlul, permițând în același timp unei elite să controleze societatea.Toți avem imagini bine definite despre cum se vor desfășura diferite situații/etape ale vieții. Imagini care ne sunt servite zilnic de mass-media și deci înrădăcinate în subconștient ca și „corecte/ oarecum normale, firești”. Imaginea perfectă cu bebelușul care doarme singur in pătuțul lui, hrănitul bebelușului cu sticluța, fel și fel de aparate care imită brațele mamei, sânul  și multe altele, acestea fiind menite să ne „ușureze” viața, spre satisfacția celor care ne vor sclavi prin consumerism. Subiectul ăsta este unul lung și este strâns legat de controversa alaptare/ hrănit cu lapte formula, de aceea am menționat aici.

Nu judec pe nimeni absolut în alegerile ce le fac cu privire la diferite aspecte ale vieții. Sunt convinsă totodată că  fiecare alege convins fiind că decizia luată este cea mai bună pentru el/situația lui. Trebuie doar, ca oameni maturi, să ne asumăm fiecare decizie și să cântărim bine consecințele mai ales în ceea ce privește creșterea copiilor. Când este vorba doar de noi și de deciziile luate doar pentru noi înșine, este mai lejer, să zic așa, dar când deciziile noastre afectează în mod direct și alte persoane, atunci trebuie să fim responsabili. Și de ce tot bat pe informarea asta, pentru că nu le știm pe toate în viață, tot învățăm pe parcursul vieții și tot nu o să ajungem să le știm pe toate. De aceea este foarte important să fim deschiși spre informare. Vorbesc aici de decizie pentru că multe mame au posibilitatea să aleagă între alăptat și hrănit cu lapte praf. Nu vorbesc despre situațiile în care mama este nevoită să aleagă laptele praf din diferite motive de sănătate.

Prin această postare îmi doresc să particip la informarea pozitivă în ceea ce privește alăptarea și beneficiile ei.  Atât, nimic mai mult. Sunt recunoscătoare pentru că am o experiență frumoasă în această privință. Legătura ce se formează între mamă și copil prin alăptare este una unica, să nu mai vorbim de beneficiile ei atât imediat cât și pe termen lung.

Lista următoare cuprinde recomandările în privința alăptării emise de OMS (Organizația Mondială de Sănătate), o sursă destul de credibilă, aș spune eu.

  • Sugarii trebuie să fie hrăniți exclusiv prin alăptare – adică primesc doar laptele matern – pentru primele șase luni de viață pentru a dobândi o creștere optimă, dezvoltare și sănătate.
  • Modul recomandat de hranire a sugarilor este alăptarea exclusivă în primele șase luni de viață, urmată de continuarea alăptării cu alimente complementare adecvate până la doi ani sau dincolo de 2 ani.
  • Laptele matern este primul aliment natural pentru copii, care oferă toată energia si nutrientii pe care copilul are nevoie în primele luni de viață, și continuă să ofere până la jumătate sau mai mult din nevoile nutriționale ale unui copil în a doua jumătate a primului an , și până la o treime în al doilea an de viață. (deci laptele matern nu e apă chiora după primele șase luni ale bebelușului 😊)
  • Laptele matern promovează dezvoltarea senzorială și cognitivă, și protejează copilul împotriva bolilor infecțioase și cronice.
  • Alăptatul contribuie la sănătatea și bunăstarea mamelor, reduce riscul de cancer ovarian si cancerul de san

Recomandările de sus sunt emise de către WHO/ OMS (World Health Organization), acestea reprezentând o parte dintre beneficiile alăptatului. Acum nu spun că toate informațiile emise de această organizație sunt sfinte, dar, este una dintre cele mai credibile surse de informare. Ar fi multe de spus pe subiect, spre exemplu stabilizarea lactației care adesea este asociată cu volumul scăzut al laptelui,dar, de fapt după un interval de timp de la naștere corpul mamei produce atâta lapte cât are nevoie copilul. Puseurile de creștere, în timpul cărora bebelușul vrea tot timpul la san, aceasta putând da impresia că bebelușul „nu se satură” sau că mama „nu are suficient lapte”. Suzeta, sticluța, mameloanele de silicon, toate interferează cu lactația influențând-o negativ.

În viață avem nevoie de echilibru, tocmai de aceea nu trebuie să ne crestem copiii nici „ca la carte”, dar nici să nu fim informati din comoditate, mentalitate sau alte piedici care ne afectează negativ calitatea vieții. Citim, ne informăm  și selectam ceea ce se potrivește nouă  și copilului nostru. Cred cu tărie că o mamă știe cel mai bine ce se potrivește copilului ei, dar, în același timp, mama trebuie să fie educată , informată, pentru a nu-i face mai mult rău decât bine.

În concluzie, încă mai alăptez în primul rând pentru că ne dorim amândouă asta; pentru că mă topesc când văd  ochișorii ăia  bulbucați ce mă privesc în timp ce se alimentează, pentru că știu că are numeroase beneficii pentru ea și nu doar în primele șase luni ale vieții, pentru că, prin alăptare nu îi ofer doar hrană ci și iubire, siguranță, liniște…Alăptarea este cel mai bun start pe care îl poți da copilului tău în viață!

Mă bucur de fiecare dată când văd mame care alăptează și nu se sfiesc s-o facă și în public, cu bun simț, pentru că , da, trăim vremuri în care alăptatul în public este ceva rușinos pe când adevărata vulgaritate în diferite forme și chipuri este tolerata chiar apreciată uneori. Valori, valori și iarăși valori…

32056dd84a7de467d1f251488b58b804.jpg

762add7a63a8ed8a724871089e99d6c5.jpg

vintage1.jpg

2 gânduri despre “De ce ÎNCĂ mai alăptez?

  1. campian

    Sincera sa fiu, din pacate, in ziua de azi nu se prea promoveaza alaptatul. M-am confruntat cu situatia asta de cand am devenit mama. De multe ori am fost poate judecata de cei din jur (poate nu intentionat) ca as avea o obsesie cu alaptatul, ca imi complic viata, ca dupa un an nu ar mai avea rost sa alaptez.
    Dar eu mi-am sustinut punctul de vedere si sunt mandra ca pe prima fetita am alaptat-o pâna la aproape 2 anisori cand nu a mai vrut ea si pe a doua fetita o mai alaptez si acum.
    Felicitari, Ioana daca si tu esti una din mamele ‘de moda veche’.

    Apreciază

    1. Așa e, Ramona, nu se promovează alăptatul în vremurile noastre. Și eu am fost „încurajată” de multe ori în privința asta, dar cunosc beneficiile alăptării și mă gândesc întotdeauna la binele copilului meu, cu toate că nu e ușor întotdeauna…cine alăptează, înțelege. Sunt o mamă de modă veche nu numai cu alăptatul și încerc,pe cât posibil în ziua de azi, să cresc un copil sănătos atât fizic și psihic 😊

      Apreciază

Lasă un răspuns

